![]() |
In de huisartsenzorg wordt meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Zowel vanuit de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet zijn er verwachtingen van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond, werkervaring? Een combinatie hiervan? Kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
Werken met kinderen en jeugdigen in de functie van POH-GGZ binnen de huisartsenpraktijk is werken met een leeftijdsgroep waarvoor in sommige gemeenten de POH-GGZ Jeugd naar voren wordt geschoven met een financiering vanuit de Jeugdwet. De werkwijze is per gemeente verschillend.
De zorg integreren binnen de huisartsenzorg, leeftijdsspecifieke begeleiding geven en de sociale kaart kennen en actueel houden wordt door de POH-GGZ vormgegeven. Ook een patiënt onder de 18 jaar mag adequate begeleiding verwachten van de POH-GGZ.
Als POH-GGZ word je opgeleid tot generalist. Alle leeftijdsgroepen komen langs op je spreekuur, verdeeld in jeugdzorg, volwassenenzorg en ouderenzorg. De huisarts is poortwachter van de zorg én de enige ‘echte’ generalist en wordt ondersteunt door POH-GGZ in de geestelijke gezondheidszorg. Opleiding en werkervaring zijn vóór de start als POH-GGZ in de huisartsenpraktijk zeer divers, dit maakt ook dat de vraag naar na- en bijscholing de complete diversiteit van de patiëntenpopulatie van de huisartsenpraktijken betreft. Het functie- en competentieprofiel van de LV POH-GGZ geeft een duidelijk kader voor het invullen van de functie POH-GGZ binnen de huisartsenpraktijk. Een breed scala aan competenties wordt genoemd.
Probleem verhelderend werken vraagt een andere vaardigheid dan diagnose gestuurd behandelen. Zorgpaden zijn niet geëffend en de POH-GGZ wordt geacht een sociale kaart te kunnen maken, actueel te houden en daarbinnen te netwerken en samen te werken met ketenpartners in het brede zorglandschap. Oog houden voor wat binnen huisartsgeneeskundig werken past, waar moet je terughoudend zijn waar je deze behandeling eerder wél zelf bood, naar wie verwijs je door en hoe geef je overbruggingszorg vorm?
Bij kinderen en jeugdigen komt het belang van systemisch denken en werken naar voren. Deze competentie is van belang, wil je kwalitatief goede begeleiding bieden en in staat zijn ‘het grote geheel’ te overzien rondom iedere patiënt die op jouw spreekuur komt. In deze nascholing gaat het over de systemen waarvan een kind of jeugdige deel uitmaakt, zoals eigen gezin, school, sportclub, vrienden, familie, BSO, hulpverlening, kapper, enz., maar vooral: hoe beweegt het kind of de jeugdige zich in, door, of zelfs buiten deze systemen? En hoe begeleid je het kind of de jeugdige hierin en het systeem eromheen?
Informatierecht of -plicht, toestemming van ouder(s), medisch geheim, Kindcheck en AVG-proof overleg; m.a.w. de juridische kaders van het werken met kinderen en jeugdigen binnen de huisartsenpraktijk vragen van de POH-GGZ om kennis van de wetgeving alsmede flexibiliteit en professionaliteit in het vormgeven hiervan op het spreekuur.
Doelstellingen van dit nascholingsprogramma
Na het afronden van dit nascholingsprogramma